Att starta en budfirma

hemsida för budfirma
Om du är en person som föredrar att vara ute på vägarna framför kontoret så kan budbranschen vara perfekt för dig. I den här artikeln går vi igenom vad du ska tänka på när du startar din budfirma.
Hur ser branschen ut?

Budbranschen

Budbranschen omsätter väldigt mycket pengar och ökar i takt med att e-handeln växer. Det finns idag många budfirmor på marknaden, både stora som små, men eftersom branschen ständigt växer finns det möjlighet att hitta sin plats. Digitala plattformar för snabb leverans av mat och andra varor är en stor faktor till den växande marknaden.

Hållbarhet blir kontinuerligt en viktigare aspekt inom transport, vilket märks på de budfirmor som startat senaste åren. Att göra ett litet avtryck på miljön och samtidigt erbjuda generösa leveranstider är den tydliga trenden bland dagens budfirmor.

trafikansvarig konsult
Vad tjänar en budfirma?

Statistik

En budbil omsätter ca 50 000 – 100 000 kr/månad, men detta är helt beroende på hur många uppdrag du lyckas få. De stora utgifterna är drivmedel och personal, men även kostnaderna för drift, försäkring och tillstånd.

Vi hjälper dig klara kunskapskravet.

Kursen YK Gods innehåller all teori du behöver för att klara kunskapsprovet inför ditt yrkestrafiktillstånd.  Med interaktiv information, övningsfrågor och övningsprov blir du väl förberedd.

Börja direkt, helt kostnadsfritt!

yrkeskunnande gods för yrkestrafiktillstånd gods
Vilken företagsform ska jag välja?

Starta företag

Första stora steget är att välja bolagsform. Det som främst skiljer bolagsformerna åt är det ekonomiska ansvaret och kapitalinsatsen som krävs. De bolagsformer du bör överväga är:

Enskild näringsverksamhet

Om du kommer vara ensam ägare och planerar att ha en liten verksamhet kan den här bolagsformen passa dig. Det krävs ingen kapitalinsats för att komma igång och man kan i praktiken säga att det är du som är själva företaget. Av denna anledning är du också personligt ansvarig för företagets ekonomi och eventuella skulder som uppstår.

Aktiebolag

Ett aktiebolag är en juridisk person som kan teckna avtal, äga tillgångar, ådra sig skulder, ha anställda, bli stämd inför domstol. Ett aktiebolag kännetecknas av att ägarna har ett begränsat ansvar för bolagets verksamhet och är den vanligaste företagsformen för flera personer. Det krävs ett aktiekapital på 25 000 kr för att starta ett aktiebolag.

Handelsbolag

Ett handelsbolag är ett företag som har två eller flera bolagsmän, alltså delägare. I ett handelsbolag är bolagsmännen personligt ansvariga för företagets avtal och skulder. Handelsbolag passar om ni kommer vara flera ägare men inte vill riskera ett aktiekapital.

Vilka krav finns det?

Tillstånd och försäkring

Transportbranschen är en bransch med väldigt många lagar och förordningar att förhålla sig till, och ansvaret ligger på dig som företagare att ta reda på vad som gäller.

All yrkesmässig trafik kräver tillstånd, och som budfirma behöver du ett yrkestrafiktillstånd för gods. Det är ett form av bevis att du är lämplig att bedriva din verksamhet. Ansökningsprocessen är ofta flera månader så det är viktigt att komma igång så fort som möjligt. Läs mer om hur ansöker om ett yrkestrafiktillstånd här.

Som budfirma kommer du ha fordon i verksamheten, och enligt lag måste alla fordon i trafik vara försäkrade. Dessa kommer i tre nivåer: Trafikförsäkring, Halvförsäkring och Helförsäkring.

Trafikförsäkring – ersätter alla personskador och sakskador du orsakat med bilen, men däremot inga skador på din egen bil.

Halvförsäkring – innehåller förutom trafikförsäkringen även skydd för stöldskador, assistans och räddning, och maskinskada.

Helförsäkring – ger samma skydd som halvförsäkringen men den täcker också vagnskada. Du kan alltså få ersättning för skador på din egen bil vid en trafikolycka, skadegörelse eller vid yttre olyckshändelse.

Utöver fordonsförsäkring bör du teckna en Transportöransvarsförsäkring för att försäkra det gods du transporterar. Ersättningsskyldigheten för skadat gods regleras i LIV (Lagen om inrikes vägtransport) men också i bestämmelserna Alltrans 2007 och NSAB 2015. Att ha en försäkring som täcker skador på gods ger både en trygghet för dig och för kunden. Den bistra verkligheten är att saker ibland skadas – det är något som är oundvikligt. En bra försäkring kan rädda dig från en utdragen tvist som slutar illa.

Testa kursen gratis!

Testa gärna vår kurs YK Gods helt gratis! Läs ett teoriavsnitt, kolla igenom sammanfattningen och testa vad du kan med ett quiz. Tryck på knapparna för att testa respektive del. 

Vilken utrustning behövs?

Fordon och utrustning

Den största investeringen när du startar din budfirma är själva fordonet. 

Fordon

Ett lämpligt fordon för en nystartad budfirma är inte så förvånande en lätt lastbil. Det finns många olika tillverkare och modeller och valet beror på vilka kriterier du har och vad som finns tillgängligt.

Utrustning vi rekommenderar att bilen har

  • Bakgavellyft
  • E-track rails i skåpet
  • Backkamera

Vanliga modeller är Mercedes Sprinter, Volkswagen Crafter, Iveco Daily, Renault Master.

Hållbarhet är som vi tidigare nämnt en viktig faktor både för kunder och uppdragsgivare. Ibland är det till och med krav på att fordonet ska vara miljövänligt för att du ska få uppdraget. Det kan därför vara värt att investera i en miljöbil, även om inköpspriset ofta är högre, för annars riskerar du att gå miste om framtida uppdrag.

Utrustning

Utöver fordon så kommer du antagligen behöva hjälpmedel för att klara av att förflytta dina leveranser genom begränsade utrymmen. Ibland går det inte att köra hela vägen fram, eller så måste leveransen bäras i trappor.

Utrustning vi rekommenderar att ni har

  • Magasinkärra
  • Spännband
  • Stöttor
Kapital

Det går att finansiera uppstarten av din flyttfirma på olika sätt. Att köpa ett fordon rakt av för flera hundra tusen är oftast inte ett alternativ, utan därför väljer många att leasa sina fordon. Resterande utrustning går att införskaffa för 5 000 kr – 10 000 kr, lite beroende på vilken kvalitet du vill ha.

Vad ska jag tänka på om jag ska ha anställda?

Anställda

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Hur hittar jag kunder och jobb?

Att få jobb

Som nystartad budfirma står du inför uppgiften att hitta nya kunder och uppdrag, och det finns väldigt många vägar att välja på. 

Hemsida

Idag är det viktigt att ha en digital närvaro, oavsett bransch. På din hemsida kan kunder se era tjänster, priser, kontaktuppgifter och även skapa sig en bild av vem ni är.

Här har ni möjligheten att utstråla seriositet och pålitlighet för blivande kunder och uppdragsgivare.

Marknadsföring

Om ni väljer att på egen hand hitta uppdrag behöver ni marknadsföra era tjänster. Marknadsföring består både av kreativitet och analys. Försök komma på olika sätt att fånga potentiella kunders intresse. Du kan locka med erbjudanden och generösa villkor. Det är också viktigt att se hur din marknadsföring presterar och göra justeringar. Arbetet med marknadsföring tar aldrig slut, för det finns alltid möjlighet till optimering.

Google Ads är ett prisvärd marknadsföringskanal som du bör nyttja. Du kan med hjälp av sökord hitta kunder som behöver bud i just din stad. Att marknadsföra via Facebook och Instagram kräver ofta lite mer kreativitet men är också ett bra sätt att synas. Med tiden kommer du antagligen få kunder via “word of mouth” när tidigare kunder rekommenderar dig till sina bekanta.

Man ska heller inte underskatta exponeringen ni får under själva transporten. Om budbilen har budfirmans namn på sig blir det en rullande reklamskylt. Det är därför viktigt att alltid uppträda professionellt, parkera bilen på ett bra sätt och bemöta folk på ett bra sätt. 

Beställningscentraler och stora logistikföretag

Initialt kan det vara lättare att ansluta sig till ett större logistikföretag och frakta deras leveranser. Då kommer du snabbt igång med verksamheten och kan lära dig branschen. Det finns också beställningscentraler där du tillsammans med andra åkare blir tilldelade uppdrag från en gemensam central.

Omdömen

Det kan vara värdefullt att samla in omdömen från era kunder, gärna med en oberoende omdömessajt. Detta kan exempelvis göras med Reco eller Trustpilot.

Kom ihåg att folk kan skriva omdömen om era tjänster, vare sig ni vill det eller inte, och det är därför viktigt att alltid anstränga sig för att kunden ska bli nöjd. 

Hur ser tidslinjen ut för hela processen?

Vägen från idé till budfirma

Vad ska jag tänka på?

Tips

Ska du slänga skräp? – Som företagare måste du betala för att slänga skräp och grovsopor åt kunder. Genom att bli kund hos en återvinningscentral kan du potentiellt få bättre priser än kommunala återvinningscentraler.

Stöldrisk på gatan – Att lämna utrustning på gatan innebär en stöldrisk. Försök ha uppsikt över fordonet eller placera utrustningen i fordonets skåp.

Besikta bakgavellyft vartannat år – Det är lätt att glömma men bakgavellyften måste vara besiktad, annars kan det leda till böter. Om du är osäker på om den är besiktad rekommenderar vi att du besiktar den.

Jämför priset

Vår ambition är att erbjuda den bästa kursen till ett rimligt pris.

Trafika: 2995.00 kr

Sveriges Åkeriföretag - 9 250 kr
Aleso Utbildning - 9 900 kr
Arbete på väg

Vilket APV-steg behöver du?

Arbete på väg, APV, är uppdelat i tre steg med olika kompetenskrav. Din arbetsroll och ansvar avgör vilken kompetens du behöver. I denna artikel går vi igenom vilket steg just du behöver.

Läs mer »
Vi gillar kakor
cookie

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, och det är bra både för dig och oss. Du kan läsa mer om våra cookies här.